29 اوت 2022- نسبت آلبومین به کراتینین (ACR) و نرخ تخمینی فیلتراسیون گلومرولی(eGFR) عوامل خطر برای پیامدهای کلیوی مرتبط با دیابت هستند. اکنون محققان دریافتند که ترکیب اطلاعات هر دوی این معیارها ممکن است روش ساده ای برای ارزیابی خطر پیامدهای قلبی عروقی و کلیوی در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 باشد.

دکتر Hertzel C. Gerstein  و همکارانش در مطالعه ی اخیر که درCardiovascular Diabetology  منتشر شده است، یک شاخص جدید بیماری کلیوی(KDI)  را توصیف کرده اند که بطور همزمانeGFR  وACR  را منعکس می کند و می تواند پیامدهای کلیوی و قلبی عروقی را در دیابت نوع 2 پیش بینی کند.

محققان توضیح دادند که KDI، در واقع ACR و eGFR پایه را با هم ترکیب می کند، و این شاخص ترکیبی جدید یک رابطه خطی ساده با پیامدهای جدی در بیماران مبتلا به دیابت و عوامل خطر CV اضافی، دارد.

در تجزیه و تحلیل اپیدمیولوژیک تعقیبی(post hoc)، محققین 9115 نفر از 9901 شرکت کننده در مطالعه ی REWIND[1]، که مقادیر ACR و eGFR آنها در ابتدای تحقیق اندازه گیری شده بود را مورد بررسی قرار دادند.

آنها خطر سطوح پایه بالاتر از 1/eGFR  و natural log-transformed ACR و تعامل آنها را برای پیامدهای کلیوی، حوادث نامطلوب قلبی عروقی (MACE) و مرگ و میر برآورد کردند. آنها همچنین خطر میانگین هندسی این دو معیار پایه را که به عنوان شاخص بیماری کلیوی یا KDI نام گذاری شد، ارزیابی کردند.

محققان یک رابطه غیر خطی بین 1/eGFR  و هر سه پیامد و بین"ACR × 100" و نتایج کلیوی مشاهده کردند .همچنین یک تعامل منفی بین این دو عامل خطر با حوادث نامطلوب قلبی عروقی و مرگ وجود داشت. یک رابطه خطی بین KDI و هر سه پیامد مشاهده شد .محققان دریافتند که افرادی که در بالاترین یک پنجم KDI قرار دارند بالاترین میزان بروز حوادث نامطلوب قلبی عروقی مرگ و پیامد کلیوی را تجربه کرده اند (به ترتیب 4.43، 4.56 و 5.55 در هر 100 نفر در سال) .آماره تطابق[2] برای KDI مشابه با آماره ی تطابق برای eGFR و آلبومینوری بود.

محققان نتیجه گیری کردند که KDI می‌تواند شناسایی افراد پرخطر را که به احتمال زیاد از درمان‌های پیشگیرانه سود می‌برند، ساده کند. کاربرد آن به عنوان یک ابزار طبقه بندی خطر باید در مطالعات اپیدمیولوژیک و کارآزمایی های بالینی آینده ارزیابی و تایید شود.

منبع:

https://medicaldialogues.in/nephrology/news/novel-kidney-disease-index-predicts-cardiovascular-and-kidney-outcomes-in-type-2-diabetes-study-98209?infinitescroll=1

 



[1]Researching Cardiovascular Events with a Weekly Incretin in Diabetes

[2]C-Statistic : آماره یC  یا آماره ی تطابق یا C-index برابر با مساحت زیر یک منحنی ROC است، که معیار خوبی برای برازش نتایج باینری در یک مدل رگرسیون لجستیک است.